Jak odvodnit tělo a regulovat zadržování vody?

Životní styl, pitný režim, příjem soli a hormonální změny. Tyto a mnohé další faktory ovlivňují zadržování vody v těle. Zjistěte, co pomáhá odvodňovat organismus, jak snížit zadržování vody v těle a co všechno tento proces ovlivňuje. Dozvíte se také, jaké jsou nejčastější příčiny zadržování vody v těle a jak lze některým z nich předcházet.

ako odvodnit telo 2

Jaké jsou příčiny zadržování vody v těle?

Příčinou zadržování vody v těle může být nezdravá strava, nedostatek pohybu nebo blížící se menstruace.

Mezi nejčastější příčiny zadržování vody v těle patří:

Vysoké teploty

Při vysokých teplotách má tělo tendenci zadržovat vodu a šetřit ji na později. Proto se snažte co nejdříve snížit vysokou teplotu.

Dlouhé stání

Lidé, kteří v práci dlouho stojí, si často stěžují na otoky nohou, protože gravitační síly blokují odtok tekutin z tkání v dolní části těla, mají nohy tendenci zadržovat vodu. A to způsobuje otoky.

Dlouhé sezení

Při dlouhém sezení je příčina zadržování vody v těle stejná jako při stání. Dlouhé sezení, které je dnes v práci běžné, způsobuje zadržování vody v dolních částech těla. Pokud máte sedavé zaměstnání, snažte se alespoň každé dvě hodiny projít.

ako odvodnit telo 7

Strava a životní styl

Mezi nejčastější příčiny zadržování vody v těle a jeho zavodnění patří nezdravý životní styl. Patří mezi ně nedostatek pohybu, pití alkoholu a nadměrný příjem soli.

Menstruace

Zadržování vody v těle před menstruací je přirozené v důsledku hormonálních změn. Obvykle se vyskytuje v druhé polovině menstruačního cyklu.

Mnoho žen pociťuje několik dní před menstruací bolest prsou a nafouklé břicho, což jsou běžné příznaky zadržování vody v těle.

Těhotenství

Hormonální změny během těhotenství mohou ztěžovat odstraňování vody z těla, což může vést k otokům.

Onemocnění ledvin

Chronické onemocnění ledvin může způsobovat zadržování vody v těle. Protože poškozené ledviny nejsou schopny řádně filtrovat přebytečné tekutiny z těla, dochází k jejich nadměrnému hromadění.

ako odvodnit telo 9

Antikoncepce

Hormonální antikoncepce zvyšuje hladinu estrogenu v těle ženy, což může vést k zadržování vody v těle.

Užívání léků

Mezi vedlejší účinky léků (zejména protizánětlivých) často patří zadržování vody v těle. Mohou ho způsobit volně prodejné léky proti bolesti, léky na krevní tlak, hormonální antikoncepční pilulky a další.

Alergie

Když vaše tělo reaguje na alergen, uvolňuje sloučeninu zvanou histamin. To způsobuje únik tekutiny z cév do okolních tkání, což vede k otoku. Alergická reakce obvykle netrvá dlouho, a proto je tento otok jen krátkodobý.

Mezi další onemocnění, při kterých dochází k zadržování vody v těle, patří:

  • chronické onemocnění plic
  • onemocnění jater,
  • srdeční selhání,
  • autoimunitní onemocnění
  • rakovina lymfatického systému.
ako odvodnit telo 17

Jaké jsou příznaky zadržování vody v těle?

Zadržování vody v těle může způsobit ztrátu energie a pocit těžkosti. 

Tyto příznaky mohou naznačovat, že vaše tělo zadržuje vodu:

  • ztuhlosti kloubů,
  • nadýmání břicha,
  • oteklé nohy a chodidla,
  • rychlé změny hmotnosti.

Ako odvodniť telo?

Existují různé způsoby, jak odvodnit tělo a snížit zadržování vody v těle. Pokud vám první metoda nepomůže, nevzdávejte to a zkuste jinou. Doporučujeme vám, abyste sledovali své tělo a psali si poznámky o tom, jak se cítíte.

ako odvodnit telo 13

Pravidelně cvičte

Jedním z nejlepších způsobů, jak v krátké době snížit množství vody v těle, je cvičení. Jakákoli forma cvičení nebo fyzické aktivity zvyšuje pocení, což přispívá k dehydrataci organismu.

Pozor na ztrátu tekutin

Během fyzické aktivity ztrácíme přibližně 0,5 až 2 litry tekutin za hodinu. To samozřejmě závisí na faktorech, jako je oblečení, teplota venku/vevnitř a typ cvičení.

Pitný režim

Nezapomeňte však, že během tréninku musíte hodně pít. To platí i v případě, že se snažíte tělo dehydratovat.

Vyzkoušejte saunu

Pokud chcete zvýšit účinek pocení, dopřejte si po tréninku saunu. V sauně vypotíte velké množství tekutin a vaše tělo se zároveň regeneruje.

ako odvodnit telo 4

Procházky v práci

U méně aktivních lidí pracujících v kanceláři je zadržování vody v nohách velmi časté. Pokud pracujete vsedě, snažte se alespoň každé dvě hodiny udělat přestávku a protáhnout se nebo se krátce projít.

Minimalizujte čas v sedě

Snažte se během dne co nejméně sedět. Chůze a cvičení mohou pomoci při zadržování vody v nohách. Cvičte alespoň třikrát týdně po dobu alespoň 30 minut.

Snižte příjem soli

Sodík, který se nachází v soli, hraje důležitou roli při zadržování vody v lidském těle. Pokud je hladina sodíku příliš nízká nebo příliš vysoká, vede to k nerovnováze v těle a následnému zadržování tekutin.

Zvýšený příjem slaných potravin může vést k zadržování vody v těle. K tomu dochází zejména tehdy, když je zvýšený příjem soli zvýrazněn nedostatkem fyzické aktivity.

Jak snížit příjem soli?

Začněte méně solit a dávejte si pozor na zpracované potraviny, které často obsahují hodně soli.

ako odvodnit telo 16

Příjem tekutin

Možná vám to nedává smysl, ale dostatečná hydratace může skutečně snížit zadržování vody v těle.

Tělo si ukládá vodu na později

Naše tělo je velmi inteligentní, a když ho dostatečně nehydratujeme, snaží se udržet rovnováhu a začne zadržovat vodu v těle.

Optimální příjem tekutin je také zásadní pro zdraví jater a ledvin, což z dlouhodobého hlediska snižuje zadržování vody v těle.

Jak se hydratovat?

Doporučený příjem tekutin je přibližně 2 litry denně. Záleží však také na počasí a úrovni fyzické aktivity. V horkých a namáhavých dnech je třeba zvýšit příjem tekutin.

Sledujte barvu moči

Můžete také sledovat barvu moči, abyste zjistili, zda jste dostatečně hydratovaní. Měla by být světle žlutá nebo čirá. To je známka toho, že přijímáte dostatek tekutin.

ako odvodnit telo 12

Vyzkoušejte přírodní diuretika

Diuretika mají přirozenou schopnost odvádět tekutiny z těla.

Jaké potraviny se řadí mezi diuretika?

Mezi potraviny s močopudnými účinky patří celer, lilek, meloun, pastinák a petržel. Z těchto potravin má nejsilnější močopudné účinky petržel.

Petrželová nať

Kromě petržele můžete konzumovat také petrželovou nať, která je vhodná k dochucení mnoha polévek, hlavních jídel a koktejlů. Nasušte si petržel na zimu a přidávejte ji do jídel nebo si z ní připravte čaj s močopudnými účinky.

ako odvodnit telo 11

Doplňte vitamín B6

Vitamin B6 může být účinným přírodním způsobem odvodnění organismu. Tento vitamin hraje klíčovou roli při tvorbě červených krvinek a fungování mozku a imunitního systému.

Vitamin B6 spolupracuje s ledvinami a pomáhá tělu vyplavovat přebytečnou vodu z těla.

Zmírňuje premenstruační syndrom

Studie ukazují, že vitamin B6 účinně zmírňuje příznaky premenstruačního syndromu, mezi něž patří zadržování vody v těle. Může také snížit otoky nohou, nadýmání břicha a citlivost prsou.

Jak doplnit vitamín B6?

Vitamin B6 můžete užívat jako doplněk stravy nebo ho získat z potravin, jako jsou brambory, cizrna, banány, ryby a vlašské ořechy.

Před užitím se poraďte s lékařem

Než se rozhodnete užívat vitamin B6 k odvodnění lidského těla, doporučujeme poradit se s lékařem. Zejména pokud užíváte nějaké léky.

ako odvodnit telo 3

Snižte stres

Stres zvyšuje hladinu hormonu kortizolu. Zvýšená hladina tohoto hormonu vede ke zvýšení hladiny hormonu ADH, který je antidiuretický.

Jak ADH ovlivňuje zadržování vody v těle?

Když jste v klidu, ADH správně vysílá signál ledvinám, kolik vody mají uvolnit zpět do těla. Pokud je však tento hormon v nerovnováze, může vysílat špatné signály, což vede k zadržování vody v těle.

Jak snížit stres?

Chcete-li snížit stres, zkuste si najít alespoň 30 minut denně pro sebe a věnujte se tomu, co vás uklidňuje. Zkuste například procházku v parku, meditaci nebo jógu. Pomoci může také relaxační koupel.

ako odvodnit telo 10

Dostatek spánku

Kvalitní spánek hraje důležitou roli při udržování optimálního fungování vašeho těla.

Spánek ovlivňuje důležité tělesné funkce

Dostatek spánku mimo jiné pomáhá tělu vyrovnávat hladinu hydratace. Spánek může ovlivnit funkci ledvin, které vyrovnávají hladinu vody a sodíku v těle. Pokud nemáte dostatek spánku, vaše ledviny nemusí fungovat optimálně. To může vést k zadržování vody v těle.

Během spánku tělo vylučuje tekutiny.

Když spíme, naše tělo se potí a během spánku dýchá, čímž se z těla vylučuje voda. Spánek tak pomáhá tělu regulovat hladinu hydratace a snižovat množství vody v těle.

Optimální délka spánku

Dostatečný spánek je nezbytný pro udržení zdravé rovnováhy soli a vody v těle. Optimální spánek by měl trvat 7 až 9 hodin.

ako odvodnit telo 1

Jak zlepšit kvalitu spánku?

Existuje několik způsobů, jak zlepšit spánek. Nejdůležitější je zdravý životní styl a snížení stresu před spaním.

Jezte lehkou večeři

Snažte se jíst nejpozději 4 hodiny před spaním a večer se vyhněte smaženým jídlům a červenému masu. Zvolte raději lehký salát nebo rybu s grilovanou zeleninou.

Sportujte

Fyzická aktivita vás během dne unaví a výrazně zlepší kvalitu vašeho spánku. Ale necvičte těsně před spaním. Večer musíte dát tělu signál, že se blíží čas odpočinku.

Vyzkoušejte esenciální oleje

Vytvořte si večerní rituál s použitím esenciálních olejů. Asi hodinu před spaním nakapejte několik kapek levandulového oleje do difuzéru, pusťte si uklidňující hudbu a relaxujte.

ako odvodnit telo 6

Elektrolyty

Elektrolyty v těle mají zásadní význam pro mnoho tělesných funkcí, včetně regulace hladiny tekutin v těle. Jedná se o základní minerály, jako je draslík, sodík, hořčík a vápník.

Pokud je hladina elektrolytů v těle narušena, může to způsobit nerovnováhu v množství tekutin v těle.

Příjem tekutin a elektrolytů by měl být v rovnováze.

Množství elektrolytů je dobré přizpůsobit množství vypité vody. Pokud žijete v horkém podnebí nebo denně cvičíte a pijete hodně tekutin, budete pravděpodobně potřebovat i větší množství elektrolytů.

Pozor na zvýšený příjem elektrolytů

Na druhou stranu nadměrné množství elektrolytů v kombinaci s nízkým příjmem tekutin může způsobit zadržování vody v těle.

ako odvodnit telo 5

Zvyšte příjem vlákniny

Vláknina zlepšuje funkci trávicího systému a pomáhá tělu zbavovat se tekutin a odpadních látek.

Kolik vlákniny bychom měli konzumovat?

Mnoho dospělých konzumuje pouze 10 až 15 gramů vlákniny denně, zatímco doporučené množství je 25 až 35 gramů denně.

Kde sa nachází vláknina?

Velké množství vlákniny je obsaženo v ovoci, zelenině a celozrnných obilovinách. Místo bílé rýže si doma připravujte hnědou rýži a místo bílého chleba si vybírejte celozrnné pečivo.

Konzumujte potraviny bohaté na kumarin

Kumarin je sloučenina, která pomáhá tělu regulovat tekutiny v tkáních, a tím zabraňuje zadržování vody v těle. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny obsahující kumarin. Dávejte však pozor, abyste to s kumarinem nepřehnali.

Kde se nachází kumarin?

Kumarin najdete ve skořici, petrželi, jahodách a vanilce.

ako odvodnit telo 15

Vyhýbejte se kávě

Káva je silné diuretikum, což znamená, že zvyšuje frekvenci močení. Nápoje s kofeinem patří spolu s alkoholem mezi nejsilnější diuretika, která mohou způsobit dehydrataci.

Káva může krátkodobě pomoci odvodnit organismus, ale ve vysokých dávkách vás může dehydratovat a způsobit nadýmání.

Zvolte přírodní diuretika

Používejte více přírodních diuretik, včetně brusinek a kapusty, které pomáhají odvodňovat organismus.

Doplňujte hořčík

Hořčík je důležitý minerál, který se podílí na správné funkci vašeho těla. Zvýšení příjmu hořčíku může pomoci odvodnit lidské tělo.

Zmírnění příznaků PMS

Hořčík je vhodný pro odvodnění organismu, zejména pro ženy, které jsou zavodněné a cítí se nadýmavé před menstruací a během ní. Jedna studie zjistila, že denní dávka 240 mg hořčíku zlepšila některé příznaky premenstruačního syndromu u žen.

Snížení otoků

Doplnění hořčíku může pomoci zmírnit otoky způsobené změnou hormonů během citlivého období ženy.

Kde se hořčík nachází?

Hořčík můžete doplnit také přirozeně. Mezi nejlepší zdroje hořčíku patří ořechy, hořká čokoláda, celozrnné výrobky a zelená listová zelenina.

Poraďte se s lékařem

Pokud chcete užívat hořčík k odvodnění těla za účelem hubnutí, měli byste se poradit s lékařem. Zejména pokud užíváte jiné léky.

ako odvodnit telo 8

Rostlinné mléko

Mléčné výrobky patří mezi největší viníky zadržování vody v těle. Zkuste nahradit kravské mléko ovesným nebo mandlovým. Na trhu nyní najdete také chutné rostlinné sýry a jogurty.

Pozorujte své tělo po vysazení mléka

Zůstaňte několik týdnů u rostlinných produktů a sledujte, zda se zadržování vody v těle zmírní. Pokud se nic nezmění, budete alespoň vědět, že mléko nezpůsobuje zavodnění vašeho těla, a můžete zkusit vyřadit jinou potravinu.

Vyzkoušejte masáže

Kromě toho, že vám masáž pomůže zbavit se stresu, který může vést k zadržování vody, může také pomoci snížit otoky.

Masáž směrem k srdci

Masáž nohou a jiných oteklých míst směrem k srdci pomáhá vytlačit tekutinu, a tím snížit otok. Nejlepšího výsledku dosáhnete, když si necháte udělat masáž od profesionála.

ako odvodnit telo 14 1

Závěr

Existuje mnoho způsobů, jak tělo odvodnit. Pokud nepomáhá vyřazení mléka ze stravy nebo omezení kávy, nevzdávejte to. Vyzkoušejte různé metody a sledujte, jak na ně vaše tělo reaguje. Doufáme, že díky našim tipům zjistíte, co vám pomůže a zbavíte se zadržování vody v těle.

Previous article
Next article

Čtěte dál!

Komentáře

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Oblíbené články

Jak umíchat Aperol Spritz – přísady a poměry

Aperol Spritz je koktejl pocházející z Itálie, složený z...

Hmyz v bytě: Jak se zbavit malého hmyzu v domácnosti

Nežádoucí hmyz v bytě nás může pořádně potrápit. Ale...

Jak udržovat živý plot

Jednou z možností, jak esteticky oddělit zahradu od okolí...