Jak si přestat kousat nehty? Zbavte se zlozvyku nadobro

Kousání nehtů není jen estetický problém. Zvyšujete si riziko infekcí, trpí vaše sebevědomí a mnohdy i zuby. Jak se tedy kousání odnaučit a užít si hezké a zdravé nehty?

Proč si koušeme nehty?

Kousání nehtů neboli onychofagie není jen rozmar, patří mezi takzvané BFRBs (body-focused repetitive behaviors), tedy repetitivní poruchy zaměřené na tělo. Sem spadá například i trichotilomanie projevující se vytrháváním vlasů. Tyto poruchy většinou pramení z naší psychiky a je proto mnohdy těžké se jich zbavit.

Kousáním nehtů se mohou projevit obsedantně kompulzivní poruchy (OCD), ADHD, separační úzkostná porucha, Tourettův syndrom i třeba deprese.

Není to ale pravidlem, takže určitě neplatí, že každý, kdo si kouše nehty, má psychické onemocnění, stejně jako ne každý člověk, který má psychické obtíže, si kouše nehty.

Nejčastější příčinou kousání nehtů bývá nervozita, zvýšený stres, frustrace, nuda, netrpělivost nebo zvýšené soustředění. U některých osob vznikl tento návyk už v dětství a je o to těžší s ním v dospělosti něco udělat.

shutterstock 398899306

Problém není jen estetika

Kousání nehtů je pro většinu lidí zejména estetický problém. Bohužel je s tímto zlozvykem spojeno mnohem více problémů, a to zejména těch zdravotních.

Narušené okolí nehtů je náchylnější k onemocněním včetně plísní. Nemluvě o tom, že za nehty se nám drží bakterie a viry, které si při kousání nehtů přenášíte přímo na sliznice, odkud mají skvělou startovací pozici do vašeho těla. A jestli nás něco naučila nedávná pandemie, tak to, že hygienu se nevyplácí podceňovat. Takže pokud býváte často nemocní, příčina může být právě i v tomto zlozvyku.

Kousáním nehtů si můžete také poničit zubní sklovinu, která se na rozdíl od nehtů už nikdy neobnoví. Jestliže ukousnuté úlomky nehtů polykáte, nepoděkuje vám ani vaše trávení.

Zejména pro ženy je pak frustrující právě i estetická stránka věci. Za zničené nehty se stydí, což vede ke frustraci, která zase vede ke kousání.

shutterstock 1396941140

Kdy je čas navštívit lékaře?

Pokud vaše nehty dostaly natolik zabrat, že vám zarůstají, objevila se okolo nich infekce, otok nebo vás okolí nehtů bolí, určitě nejprve navštivte lékaře. To stejné platí v případě, že nehty změnily barvu, nerostou nebo se odchlipují. Takovéto změny rozhodně nepodceňujte.

Jak si přestat kousat nehty: Praktické tipy, jak tento zlozvyk porazit

Odhodlání nechat kousání nehtů v minulosti už máte, teď je čas se do toho pustit i prakticky. Ještě předtím bychom vám rádi řekli, že není potřeba dělat radikální změny. Když na to půjdete postupně, je větší šance, že přestanete opravdu nadobro.

Přiznejte si, že máte problém, a postavte se mu

Jestliže čtete tento článek, jste na dobré cestě, protože si svůj problém uvědomujete. Pokud máte rádi vizuální motivaci, stáhněte si fotky upravených nehtů a dejte si je na viditelné místo. Také si můžete vyfotit své nehty, abyste viděli, že se k vysněnému cíli přibližujete.

Identifikujte spouštěče

Problémem mnohdy bývá, že si kousání ani neuvědomíte, dokud není pozdě. Proto se zaměřte na spouštěče a identifikujte situace, které vám kousání nehtů způsobují. Příště si dost možná uvědomíte, že tato situace právě nastala, což vám připomene, že je čas přesměrovat pozornost.

shutterstock 2103035062

Začněte jeden nehet po druhém

Zatímco někdo funguje lépe, když své návyky změní hned, jinému vyhovují postupnější změny. Pokud patříte do druhé skupiny, jděte na to zlehka. Nejprve si vyberte jeden prst, který si přestanete kousat a když se vám to bude nějakou chvíli dařit, přidejte další a pak zase jeden.

Zdravý nehet navíc skvěle funguje jako motivace. Nejenže lépe vypadá, ale také na něm vidíte, že když chcete, zvládnete to.

Zaměstnejte si ruce a ústa

Projevuje se u vás nervozita, stres nebo nuda tak, že okamžitě začnete s kousáním nehtů? Zabavte si ruce například antistresovým míčkem, ústa zaměstnejte žvýkačkou nebo bonbonem bez cukru. Jen pozor, ať jeden zlozvyk pouze nezměníte na jiný.

Stříhejte si nehty nakrátko

Koušete si nehty pokaždé, když se vám maličko zatrhnou nebo roztřepí? Předejděte tomu tak, že je ostříháte nakrátko a zapilujete dohladka, aby se neměly jak zatrhnout. V případě, že jste zvyklí nehty kousat až do krve, pravděpodobně nebudete mít ani co zastřihnout a tento tip vám nijak nepomůže.

shutterstock 1064537120

Použijte speciální hořký lak na nehty

V lékárně nebo drogerii seženete speciální lak proti kousání nehtů, který je hořký a odradí vás od okusování okamžitě. Používat ho mohou jak dospělí, tak i děti. Zdravotně je naprosto nezávadný.

Bohužel ani lak za vás všechnu práci neodvede. Když nebudete mít silnou vůli a přestanete si nehty pravidelně lakovat, nikdo jiný to za vás neudělá. Stejně tak je možné, že si na jeho chuť po čase zvyknete a vaše snahy budou u konce.

TIP: Pokud si nechcete lakovat nehty, používejte antibakteriální gely na ruce. Zaprvé nevoní většinou moc příjemně, a jejich chuť je výrazně hořká.

Nechte si udělat nehty u profesionála

Okousané nehty můžete vyřešit i profesionální manikúrou. A to, když si necháte udělat gelové nehty, které jsou šetrnější než akrylové. Většinou jdou udělat i na velmi krátké nehty, ovšem nesmíte na nich mít plíseň nebo probíhající zánět.

Takzvané gelovky jsou skvělým odrazovým můstkem – na kousání jsou tvrdé a také nejsou zrovna zadarmo, takže když už jste do nich investovala, nebudete si je chtít okamžitě zničit.

Použijte náplast

Není to nejestetičtější řešení, ale jestliže nezabralo nic jiného, mohlo by zabrat toto. Jestliže se nehty a okolní kůžičku stále koušete, zamezte si k nim přístup pomocí náplasti. Pohled na náplast vás vrátí do reality a nebudete si nehty kousat nevědomky. Jen nezapomeňte náplasti po sprše měnit za nové. Po několika dnech až týdnech nutkání na okusování ustoupí.

shutterstock 329145056 1

Uvědomte si rizika

V případě, že jemnější metody nezabírají, zaměřte se na rizika. Nehty si většinou koušete i když nemáte umyté ruce. Pokud jste předtím sahali na madla v MHD nebo třeba na nákupní košík, máte na rukou hotový rej bakterií a virů. Když si představíte, že takto zvete do těla různé infekce od obyčejného nachlazení až po žloutenku, mohlo by to proti kousání nehtů přece jen pomoct.

Eliminujte stres

Pokud vaše okousané nehty pramení z nadměrného stresu, zapracujte na jeho odbourání. Skvěle fungují meditace i dynamičtější sporty. Vyberte si proto takovou aktivitu, která vás naplňuje a uklidňuje, a té se pravidelně věnujte.

shutterstock 1523322002

Jak nehty co nejrychleji ozdravit

Jakmile se rozhodnete dát kousání sbohem, snažte se o nehty pečovat tak, aby vás to nestrhlo zpátky. Vyplatí se mít po ruce manikúrní nůžtičky a pilník, pro případ, že by se nehet zatrhl anebo roztřepil.

Po letech kousání budete muset o nehty chtě nechtě pečovat s větší intenzitou, aby zesílily a vypadaly zdravě. S tím vám pomůžou kosmetické prostředky v podobě výživných krémů a olejíčků, stejně jako doplňky stravy, jako jsou kapsle s vitamíny a minerály. Nehtům (vlasům i pleti) prospěje vitamín C společně s kolagenem, vhodné jsou také B vitamíny, vitamin E a vitamin D. Z minerálů je pak důležitý zejména zinek.

Čtěte dál!

Dobře bydlet pomáhá STAVOTECH Olomouc 

Covid, inflace, války za humny, energetická chudoba – posledních pár let...

HLASUJTE PRO NEJ INTERIÉR V ČR!

Pokud se zajímáte profesně nebo jen uživatelsky o interiérový design, jistě...

Komentáře

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Oblíbené články

Jak umíchat Aperol Spritz – přísady a poměry

Aperol Spritz je koktejl pocházející z Itálie, složený z...

Hmyz v bytě: Jak se zbavit malého hmyzu v domácnosti

Nežádoucí hmyz v bytě nás může pořádně potrápit. Ale...

Jak udržovat živý plot

Jednou z možností, jak esteticky oddělit zahradu od okolí...