Plánujete koupi kočárku, ať už nového, nebo použitého? Pak se jistě pídíte po snadném a přehledném návodu na jeho výběr. V současnosti je nabídka kočárků natolik bohatá a pestrá, že vybrat kočárek se stává docela složitým počinem. Ale nezoufejte, při výběru kočárku vám pomůžeme přehledným návodem. Tady je.
Čím při výběru kočárku vůbec začít
Než se do samotného vybírání pustíte, nejprve je nutné si utřídit jednak vaše požadavky na kočárek, vaše představy o něm, ale také možnosti, jaké současný trh vlastně nabízí. Zatímco možnosti trhu byste měli řešit až v kroku posledním, s parametry kočárku byste měli naopak začínat. Takže: jak vybrat kočárek? Nejprve si musíte odpovědět na následující otázky:
- pro jak staré/velké dítě kočárek vybíráte
- o jaký typ kočárku máte zájem
- jak často budete kočárek převážet v autě
- zda budete s kočárkem jezdit i hromadnou dopravou
- jaká preferujete kola u kočárku
- jaký terén budete s kočárkem překonávat nejčastěji
- zda počítáte s využitím kočárku i pro další dítě
- o jaké funkce a vybavení kočárku stojíte (proti směru jízdy)
- zda se budete procházet s jedním nebo více dětmi (a v jakém budou věku)
- jakou upřednostňujete údržbu kočárku
- zda preferujete nějakou značku
- do jaké ceny byste se chtěli vejít
Podle toho, jaké budou odpovědi na výše položené otázky, byste si postupně měli z nabízených parametrů vytřídit právě ty, které budou vyhovovat vaší situaci a preferencím. Než se ale dostaneme k jednotlivým otázkám a k volitelným vlastnostem kočárků, ukažme si tu, která je společná naprosto všem. Jak kočárkům, tak i požadavkům těch, kdo je vybírají: bezpečnost.
Kočárek musí splňovat bezpečnostní normy. Jaké jsou?
Přestože je současný trh dost globalizovaný, do českých prodejen (ať kamenných nebo internetových) nesmějí být začleněny kočárky, které neprošly bezpečnostním testem. Že jím prošly, poznáte podle odkazu na bezpečnostní normu ČSN EN 1888-1. Odkaz musí být na kočárku umístěn trvale. Volitelná je norma evropská, ta deklaruje, že kočárek vyhovuje také jejím požadavkům.
Prvků, které musejí být na kočárku vždycky a pevně umístěny, je dohromady několik, uveďme je všechny v přehledu:
- odkaz na normu ČSN EN 1888-1
- jméno (značka) výrobce, distributora nebo prodejce
- údaje umožňující přesnou identifikaci výrobku
- u dětské autosedačky ještě odkaz na ECE 44/03 – ten deklaruje možnost použití pro přepravu dítěte v autě.
Teď už se podívejme na jednotlivé otázky a odpovědi na ně tak, jak byste se podle nich měli při výběru kočárku orientovat. Jestliže je pro vás některá z otázek nedůležitá, samozřejmě ji můžete vynechat. U těch veledůležitých doporučujeme jít třeba i více do hloubky. V jednom textu samozřejmě nelze postihnout vše, berte jej jako návod na to, jak vlastně začít a podle čeho se v rozhodování orientovat.
Preferujete nějakou značku?
Možná budete začínat tím, že do filtru zadáte značku výrobce. Proč ne. Jestliže využívají kočárek této značky lidé ve vaší sociální bublině, popřípadě máte na sociálních sítích vypozorováno, že jde o značku spolehlivou, s níž jsou spokojené maminky i miminka, je takový postup zcela v pořádku. Nicméně, dejte šanci i jiným značkám, třeba aspoň na skouknutí. Každá totiž mívá u svých vychytávek všechna práva vyhrazena – a tak je jinde prostě nepotkáte. A třeba by se hodily…
Do jaké ceny byste se chtěli vejít
Stanovte si částku, kterou do kočárku chcete vložit, nebo kterou si můžete dovolit do něj vložit. Na trhu s kočárky pak uvidíte, jestli bude lepší jít do značkového, ale již jednou někým používaného, anebo do sice nového, ale třeba levnějšího modelu. Možností je spousta, dokonce i pro rodiny s dost omezenými příjmy (nebo vysokými výdaji na hypotéku, energie apod.).
Na sociálních sítích frčí prodeje kočárků ve velkém – jen pozor na podvodníky, kteří by z vás chtěli vylákat údaje o vaší platební kartě nebo přístupová data do online bankovnictví!!! Bazarové podvody se rozmohly v nebývalém množství a podvodníci už nepozorným lidem ukradli více než miliardu korun.
Pro jak staré/velké dítě kočárek vybíráte?
Kupujete kočárek pro novorozence a bude v něm od narození? Nebo už máte miminko trochu odrostlé a stojíte jen o sportovnější verzi pro batolata? Od této otázky je vždy nutné se „odpíchnout“, co se výběru modelu týká.
Pro miminko vždycky budete vybírat hlubokou korbičku. Zda k ní přidáte i sportovní verzi a autosedačku, je samozřejmě na vás. Někteří rodiče preferují samostatný kočárek a samostatnou autosedačku, protože jim z výběru nejlépe vycházejí modely od různých značek. Jiní vyžadují trojkombinaci, aby vše sedělo na jednu konstrukci.
V případě kočárku pro větší dítě už budete sedačku i sportovní kočárek kupovat odděleně. V takové kombinaci se sady neprodávají. Proč? Protože preference rodičů, co se obou typů pomůcek pro přepravu dítěte týká, už jsou tu příliš pestré. Samostatný prodej samostatných modelů je pro prodejce, ale i zákazníky mnohem lepší.
Budete se procházet s jedním nebo s více dětmi (a v jakém budou věku)?
Dalším důležitým parametrem je počet dětí, které má kočárek vozit. Čekáte první dítě, a tak vám stačí jedna hluboká korbička? Nebo budete mít druhé dítě brzy po prvním, takže potřebujete kočárek sourozenecký, ale pro různě staré děti? Anebo čekáte dvojčata, takže bez dvou korbiček se neobejdete?
Jestliže jste v očekávání druhého dítěte, a to první už chodí, může se hodit kočárek s plošinkou, na kterou si starší dítě stoupne, takže jej můžete popovézt, kdykoliv to bude potřeba. Nebo s menším sedátkem. Modelů pro více dětí a různého věku už je na trhu také dost, jistě bude z čeho vybírat.
O jaký typ kočárku máte zájem?
Současný trh s kočárky nabízí několik základních typů jak samotných kočárků, tak i sad (kombinací), v nichž se prodávají. Jak vybrat kočárek pro první dítě, pro miminko druhé v pořadí, kočárek do města, zkrátka model, s nímž bude spokojené miminko a rodič také?
Dvojkombinace (2v1)
Ideální kočárek pro miminka od narození až do cirka tří let, a to v případě, že preferujete autosedačku od jiné značky. Navíc neplánujete miminko brávat do obchodu v autosedačce nasazené na podvozek (a nebo si koupíte nástavce, díky nimž to půjde i s autosedačkou od jiného výrobce). Pro prvních asi sedm měsíců bude mimiku druhou postýlkou právě hluboký kočárek.
Později ji snadno vyměníte za sportovní úpravu pro samostatně sedící dítě. I sama korba může mít polohování tak, aby několikaměsíční dítě mohlo trošku okukovat své okolí. Sportovní varianta by měla být dostatečně polohovatelná, aby tu dítě mohlo i spát, a přitom si neničilo páteř.
Trojkombinace (3v1)
Trojkombinace je obdobou dvojkombinace, navíc je jen autosedačka (tzv. vajíčko). Ta je vyrobena tak, aby šla na konstrukci kočárku snadno nasadit. To ušetří mnoho místa v kufru, protože v něm povezete jen samotnou konstrukci. Vajíčko bude na sedadle. Druhá korba nebude potřeba.
Vedle návštěv obchodů, kam dojedete autem, se toto řešení hodí i na krátké procházky nebo pěší cestu k lékaři. Manipulace s kočárkem s použitím vajíčka je nejsnazší. A když dorazíte třeba k lékaři nebo na návštěvu, vajíčko vezmete s sebou a venku necháváte jen konstrukci kočárku. Odpadá nutnost dítě budit nebo jej z korby vyndávat zpocené apod.
Kočárky do terénu
Speciální kategorií jsou kočárky, s nimiž se můžete směle vydat do přírody – i tam, kde jsou cesty upraveny jen hrubě. Velká kola s pneumatikami snadno překonají spoustu nerovností – a vynikající odpružení dovolí dítěti, aby spalo i při jízdě přes travní drny.
Vhodné jsou terénní kočárky i pro ty rodiče, kteří chtějí procházku s kočárkem spojit se sportovní aktivitou, jako je třeba běhání, in-line bruslení. Některé modely jsou přizpůsobeny tak, aby s nimi šlo vyrazit na běžky nebo jet na kole. Vždy mají ruční brzdu, polohovatelné opěrky, pětibodový bezpečnostní pás.
Sportovní kočárky
Pro větší děti, batolata. I tak se dá sportovní kočár charakterizovat. Je určen pro děti, kterým už nedělá problém samostatně sedět, takže mají svaly okolo páteře už dost zpevněné na to, aby jejich záda delší polohu vsedě zvládala. Sportovním kočárkem nahrazujeme hlubokou korbu, nejlépe od 7 – 9 měsíců věku dítěte. Pokud máte hlubokou korbu i se základním polohováním, přijde sportovní kočárek na řadu klidně ještě později.
Sportovní kočár je typický jednak svou otevřenější konstrukcí, jednak bohatou polohovatelností. Vzhledem k tomu, že v něm dítě stráví nejvíc času (alespoň rok a půl), musí být i nejlépe nastavitelný, co se velikosti dítěte týká. Zkontrolujte, zda si malé i větší dítě bud mít kde opřít nohy, jestli je ke kočárku i vnitřní vložka (pro dítě do 1 roku) nebo zda je možné sportovní sedačku dostatečně polohovat, nejlépe až do lehu. A jestli nechybí fusak na nožičky, který neprofoukne.
Golfky
Skládací a lehoučké kočárky pro větší děti – to jsou golfky. Nenahraditelné při krátkých procházkách do města – za lékařem, na úřad, do obchodu. Určeny jsou pro děti, které již opravdu spolehlivě samy sedí – a proto nepotřebují polohování až do vodorovna. Stačí jim jen mírně sklopit – a pár desítek minut se vyspí i v takové poloze. Na dlouhé výlety však golfky určené nejsou, mnoho času by v nich dítě trávit nemělo.
Golfové hole jsou skvělým kočárkem jak na výlety autem, tak i hromadnou dopravou, kdy je složíte do úzkého a lehkého proužku, takže nebudou nikde překážet. V autě nezaberou místo v kufru, většinou se totiž vejdou na zem – před zadní sedačky. Výrobce počítá s tím, že dítě už kombinuje chůzi a pobyt v kočárku, nebo že s menším dítětem jedete na opravdu krátkou vzdálenost – a pak jej z kočárku vezmete.
Tomu odpovídají i kolečka a další výbava. Některé golfky stříšku a kapsu na věci mají, jiné vůbec ne. Kolečka většinou bývají jen plastová, určená do městského provozu po rovném a hladkém povrchu. Madla golfek často končí docela nízko, proto pokud jste vyšší postavy, zajímejte se o možnost jejich nastavení do vyšší polohy.
Luxusní kočárky s nadstandardní výbavou
Stejně jako u všech produktů, i mezi kočárky můžete najít drahé, ale luxusní kousky. Mají speciální výbavu, modernější materiály, designové provedení a často i spoustu vychytávek, včetně příslušenství v naprosto stejném designu. Některé prvky, například kočárková taška, bývají navrženy tak, aby byly dobře využitelné i později, až kočárek odložíte.
Kolik času bude dítě v kočárku trávit?
Jestli potřebujete kočárek jen na občasný přechod s miminkem do blízké samoobsluhy nebo k lékaři, plus na občasné přespání venku, není nutno vybírat nic speciálního. Stačit bude základní model, který bude dítěti stačit velikostně a jehož kolečka budou odpovídat terénu, po němž budete jezdit.
Naopak, jestliže jste spíše procházková a cestovní rodina, rádi vyrážíte do terénu, tak předem víte, že dítě bude v kočáru mnoho hodin denně. Tady si dejte na výběru záležet, přestože to pro vás bude náročnější. Preferujte modely s větším pohodlím a s větším množstvím nastavitelných prvků, s nimiž dítěti pobyt v kočáře zpříjemníte. Včetně dokonalého zastínění nebo kvalitní pláštěnky. Myslete i na sebe a vybírejte lehčí modely se snazším skládáním do auta nebo s lepšími koly. Díky tomu se vám s kočárkem bude snadno sžívat a i vy se na procházku budete těšit.
Jak jste vysocí, aneb je pravděpodobné, že miminko bude delší, než je průměr?
Hluboké korby se vyrábějí ve dvou velikostních provedeních: do 80 cm a nad 80 cm. Jestliže oba rodiče měří okolo 180 cm a více, je velmi pravděpodobné, že budou mít miminko s větší než průměrnou délkou. A do menší korbičky se nevejde už ve věku okolo 4 měsíců. Naopak drobní rodiče budou pravděpodobně mít i drobnější miminko, kterému bude velmi dobře právě v malé korbičce, která mu poskytne pocit bezpečí.
Kdykoliv můžete větší korbičku zmenšit připevněním pruhu matrace okolo stěn (a některé kočárky jsou tak vybaveny i přímo z výroby). Z menší korbičky však velkou nikdy neuděláte – a miminko se v ní bude mačkat. A bude všechno, jen ne spokojené.
Jak často budete kočárek převážet v autě – a s jak velkým kufrem?
Konstrukce kočárku mají své odlišnosti. Každý výrobce na to jde po svém. Někteří zajistili, aby jejich kočár šel složit do téměř dokonalé „placky“, jiní na skladnost modelu až tolik nedbají – třeba proto, že kočárek není určen do auta nebo se počítá s multiprostorovým vozem. Proto vybírejte i podle rozměrů složeného kočárku a kol. Musí se korba před složením sundávat? I tohle by vás mělo zajímat.
Budete s kočárkem jezdit hromadnou dopravou?
Pro pravidelné cestování autobusem, tramvají, zkrátka hromadnou dopravou, je důležité, aby šel kočárek co nejvíce zmenšit, aniž byste sundávali korbu. Většinou se dá sklopit madlo (ale o kolik?), sklopit stupátko u sportovního kočárku, ale i sklopit stříška tak, aby dítě mělo rozhled, a tím se zabavilo. Zabavené dítě poměrně často znamená i spokojené dítě.
Jaká preferujete kola u kočárku – kolik kol a s jakými vlastnostmi?
Není kolo jako kolo, přestože jsou všechna kulatá. Golfové kočárky mívají kola malá a plastová, hluboká korba často sedí na kolech s pneumatikami. Liší se i počet kol. Některé konstrukce mohou mít tři kola (sportovní provedení), jiné čtyři kola, a to jak s kolečky otočnými do všech stran, tak s kolečky namontovanými napevno.
Kde je hodně nervností a kamínků, tam maminky preferují větší kola s gumou (bez pneumatik) a konstrukci s dobrým odpružením. Ve městě a na kratší pochůzky stačí plastová kolečka s pogumováním, která jsou extrémně lehká. Na cyklostezkách a klasických chodnících se vám nejlépe pojede s pneumatikami…
S terénem souvisejí nejen kola, ale celá konstrukce kočárku. Lehké a odpružené dětské kočáry do těžkého terénu musejí být posazeny o něco níže a se širším rozvorem kol. Proč? Aby vrtící se miminko kočárek nepřevrátilo, aby kočárek zůstal stabilní i přes to, že největší zátěž bude na horní polovině konstrukce.
Naopak těžší kočáry mohou být o něco vyšší, tedy se lépe hodit pro vyšší rodiče – jenže v náročnějším terénu se s nimi bude hůře manipulovat. Čtyři kolečka vždycky nabídnou lepší stabilitu zabrzděného kočáru než kolečka tři – zejména s větším a energičtějším dítětem „na palubě“.
Jestliže budete pravidelně s kočárkem jezdit po asfaltu nebo chodníku, nemusejí vás kolečka a konstrukce zase až tak zajímat. Nebo musejí? No, měla by, zejména u zimních miminek, kdy se může stát, že budete muset překonávat vyšší hradby z nahrnutého sněhu. A vjet do deseticentimetrové vrstvy sněhu stejně velkými plastovými kolečky, navíc s poměrně těžkou konstrukcí kočárku, to nebude legrace…
Počítáte s využitím kočárku i pro další dítě?
Otázka mnohdy těžká, ale měli byste se na ni alespoň pokusit odpovědět. Pokud plánujete i dalšího potomka, navíc v čase, kdy první už bude z kočárku odrostený, stačí sáhnout po kvalitní dvoj- nebo trojkombinaci. Vybírejte tak, aby kočárek ustál běžný provoz po několik let.
Jestliže chcete mít druhé dítě brzy po prvním, kupte jen kočárek s hlubokou korbou s tím, že až bude na cestě druhé dítě, stejně bude nutné přesedlat na kočárek sourozenecký s jednou korbou hlubokou a jednou sportovní. První kočárek prodáte. Až starší dítě odroste sportovní korbičce, prodáte i sourozenecký a pořídíte sportovní kočárek nebo golfky pro sourozence mladšího. Ani u jednoho kočárku se tedy nepočítá s nutností extra dlouhé výdrže a velké odolnosti.
O jaké funkce a vybavení kočárku stojíte
Dětské kočárky dokáží nabídnout nepřeberné množství doplňků, vychytávek, nastavení a funkčních prvků. Každý rodič si přitom chválí něco jiného – takže je jen a pouze na vás, čemu dáte přednost. Jestliže čekáte první dítě a vůbec netušíte, co vlastně by vám mohlo vyhovovat, zkuste navštívit diskuse maminek na internetu, případně se častěji zapojit do procházky s maminkami z okolí – a trochu je vyzpovídat.
Pojďme ale k doplňkovým možnostem kočárků:
- možnost nastavit madlo po nebo proti směru jízdy
- možnost více režimů složení kočárku
- možnost zcela zastínit dítěti výhled (a ochránit jej proti slunci i větru)
- typ a počet matrací i polstrování
- typ fusaku
- typ přebalovací tašky ke kočárku
- rukávníky pro rodiče
- nánožníky pro dítě
- možnost vyměnit košík pod kočárem
- možnost aretace kol
- typy rukojeti kočárku
- přítomnost ruční brzdy
- moskytiéra a pláštěnka a manipulace s nimi
- ventilace kočárku
- možnost připevnit stupadlo pro staršího sourozence
- různé kapsy a přihrádky, držadla na lahev, termoobaly, odkládací prostor na telefon, klíče apod.
- možnost nasadit očko k držení
- místo pro uložení motorky/odrážedla, pokud chodíte na procházky i se starším dítětem
Jakou upřednostňujete údržbu kočárku?
Jak vybrat kočárek podle toho, jak se udrřuje? Stačí si promyslet, jestli raději sundáte potah kočárku a šoupnete jej do pračky, než abyste jen otírali vlhkým hadříkem? Je vám příjemnější vyprat obal na madlo kočárku, než jej mít nasazený natrvalo a moci ho jen stírat?
Chcete se starat o nafukovací kola s pneumatikami, která se musejí pravidelně dofukovat a která je snadné poškodit? Nebo upřednostníte plná gumová kola, kterým se jen tak něco nestane (ale zato budou těžší)?
Raději pořídíte pevnou konstrukci bez možnosti složení, o kterou není nutné se jakkoliv starat? Nebo budete konstrukci pravidelně nejen skládat, ale i promazávat, dotahovat šrouby? Pokud se rozhodnete pro variantu skládací, na mazání zvolte silikonová nebo teflonová maziva. Olej a vazelína na sebe totiž vážou nečistoty – a těch je venku na cestách více než dost…
Která z výše položených otázek nejdůležitější a jak vůbec postupovat?
Sice to bude znít dost zmatečně, ale všechny jsou nejdůležitější. Takže jak z toho ven? Kočárek vybírejte podle toho, kde ho budete nejčastěji používat, jakým situacím budete nejčastěji vystaveni, co budete nejčastěji řešit.
Vzhledem k tomu, že s kočárkem budete jezdit, je potřeba se zaměřit zejména na kola, konstrukci a odpružení. V kočárku bude ležet/sedět miminko/batole, tak volte i podle pohodlí a bezpečí. Pokud cestujete, poohlédněte se po modelu s nízkou hmotností a dobrou skladností. Nakonec si vypište, které vychytávky chcete, aby váš kočárek měl. A máte v podstatě jasno. Pak už stačí vybrat design a barvu – a je to!
Na závěr pomoc pro všechny, kdo zamýšlejí koupit kočárek přímo ze zahraničí, nebo kočárek už používaný
Pokud byste kupovali kočárek ze zahraničí, nebo kočárek použitý a s již smazanými deklaracemi o normách, přinášíme vám přehled hlavních požadavků české normy na bezpečnost kočárků. Snadno se díky tomu zorientujete, jestli nabízený kočárek odpovídá tomu, co stát vyžaduje od nových kočárků na to, aby je na trh vůbec pustil.
Bezpečnostní požadavky vyplývající z norem – obecné
Bezpečnostní normy kladou na všechny typy kočárků následující požadavky:
- všechny použité kovové materiály musejí být odolné proti korozi
- všechny použité barvy musejí být odolné proti poškrábání, nesmějí být toxické
- rohy, hrany a hroty musejí být zaoblené nebo pevně zakryté
- drobné části se nesmějí dát uvolnit pomocí prstů ani zubů dítěte
- vnitřní potah lůžka vyrobený z textilie musí být napnutý, nesmí být možné jej povytáhnout
- v oblasti dosahu dítěte nesmějí být žádné mezery, otvory nebo díry větší než 5 mm a menší než 12 mm, které by byly dostupné prstům dítěte. Neplatí pro bezpečnostní pásy, resp. zádržný systém
- jestliže je rukojeť kočárku nastavitelná, automaticky se musí zablokovat v požadované poloze, nikdy volně sjet nebo vyjet až do koncové polohy.
Bezpečnostní požadavky vyplývající z normy ČSN EN 1888-1 – pro hluboké kočárky
Bezpečnostní normy kladou následující požadavky na kočárky hluboké (korbičky):
- požadavky na hloubku korbičky: lůžko o vnitřní délce 800 mm nebo menší musí hloubku minimálně 150 mm – a to do vzdálenosti minimálně 170 mm v obou směrech od středové osy. V ostatních bodech musí být hlouba korbičky minimálně 100 mm
- u delších korbiček (nad 800 mm) musí mít korbička hloubku alespoň 180 mm v obou směrech od středové osy, v ostatních místech alespoň 130 mm. Vždy měřeno na lůžku musí být viditelně uvedeno upozornění o maximální tloušťce matrace
- lůžko musí být připevněno dostatečně pevně.
Bezpečnostní požadavky vyplývající z normy ČSN EN 1888-1 – pro sportovní kočárky
Bezpečnostní normy kladou následující požadavky na kočárky sportovní nebo golfové:
- jakmile je kočárek vybaven opěrkou na nohy, nesmí se na ní vyskytovat žádné přístupné otvory větší než 25 mm a menší než 45 mm (ochrana prstů na nohou před uvíznutím).
- Bezpečnostní pásy musejí být dostatečně účinné a odolné, šířka nesmí být menší než 20 mm
- pokud jsou v kočárku šňůrky, pásky nesmějí být delší než 220 mm a nesmí být možné je povytáhnout na délku přesahující tuto hranici
- sportovní kočárek prodávaný jako pro dítě mladší než 6 měsíců musí mít nastavitelnou opěrku zad. Přitom sedadlo a opěrka musejí být v úhlu alespoň 150 stupňů.
- jestliže možnost sklopení zádové opěrky chybí, musí být kočárek označen jako nevhodný pro děti mladší 6 měsíců
- pro děti starší 6 měsíců musí být možné nastavit opěrku do úhlu alespoň 100 stupňů – a přitom výška opěradla musí být minimálně 380 mm.