Jak podpořit otěhotnění

Jak zvýšit šance na otěhotnění? V dnešní době plné stresu, éček v potravinách a dost znečištěného prostředí je otěhotnět větší výzvou, než tomu bylo v minulosti. Ale to neznamená, že by se otěhotnění nedalo nijak podpořit. Přinášíme pár vyzkoušených tipů, jejichž praktikováním si rozhodně neuškodíte. Ty nejdůležitější? Odbourat stres, a v životě si nechat zabydlet přirozený pohyb.

Už se nějakou dobu snažíte, nebo teprve plánujete?

Proč se tak ptáme hned na úvod? Je totiž potřeba vás dostat do neutrální nálady. To nejhorší, co můžete při plánování početí udělat, je příliš se na něj upnout, soustředit se jen na těhotenství a stresovat se každým dnem, kdy si nejste jistá, jestli už ano, nebo ještě ne.

S tímto přístupem se početí s velkou pravděpodobností nepodaří, nebo se velmi zdrží. Mozek je mocným pánem našeho těla, a jakmile se donutíte žít ve stresu, bude mozek ve stresovém napětí držet i vaše tělo. A vůbec nemusí jít jen o stres pracovní (ten ostatně někdy může pomoci, jde-li o stres pozitivní). Jde i o stres spojený s plánováním početí.

Právě to PLÁNOVÁNÍ se ve výsledku může stát největší překážkou otěhotnění! Proto: neplánujte. Jen se rozhodněte, že už můžete mít miminko. Že jste na to oba připraveni a oba si to přejete. Hotovo. Nic míň, ale ani nic víc.

shutterstock 2127298496

Stanovte si termín, do kterého nebudete vůbec řešit, že jste ještě neotěhotněla

Výše napsané řádky jsou sice výstižné, ale je snazší je napsat, než rady provést. Co s tím? Jeden z triků, který dokáže mozek „obalamutit“ a minimalizovat stres v těle ženy, je deadline, termín. Ale ten pozitivní.

Například: začali jsme se snažit o miminko, a dáme tomu rok, než s případným nezdarem navštívíme lékaře.

Co tím získáte? Lehkost bytí. Nic víc totiž k šanci na otěhotnění nepotřebujete!

Poznejte svůj menstruační cyklus, plodné dny i ovulaci – testů netřeba

K otěhotnění nemůže dojít každý den menstruačního cyklu. Vajíčko je připraveno k oplození jen několik dní, během tzv. plodných dnů. Jsou přímo spjaty s ovulací. Je v zájmu vašich snah o otěhotnění, abyste své tělo dobře poznala, a dokázala i bez náročného pravidelného testování poznat, že ovulujete.

Sice ne každá ovulace musí být spojena s uvolnění vajíčka, ale je jich během roku většina. A jak na poznání ovulace a plodných dní? Pokud jste již delší dobu bez antikoncepce, pak máte přirozené reakce svého těla na menstruační cyklus již napozorované.

shutterstock 1826474324 1

Jak dlouho jste po antikoncepci – i to má u žen vliv

Ale jestliže jste antikoncepci vysadila teprve nedávno, nejprve se musíte věnovat poznávání toho, co vaše tělo během cyklu „vyvádí“. Hormonální antikoncepce zastavuje většinu přirozených procesů, a tak je dost běžným důsledkem, že o nějaké ovulaci nebo plodných dnech nemáte ani tušení.

Nevadí, tělo se s nimi během druhého až třetího cyklu od vysazení antikoncepce přihlásí samo. Budete-li se sledovat, brzy se obejdete bez měření bazální teploty a bez ovulačních testů.

Návody jak otěhotnět jsou sice plné doporučení na různé testy a měření, ale pro otěhotnění je opravdu nepotřebujete.

Důležitým ukazatelem vám bude cervikální hlen

Jedním z nejdůležitějších ukazatelů plodných dní je cervikální hlen. Jde o průhledný nijak vazký výtok. Má důležitou roli: umetá spermiím cestu k vajíčku. Jde o konzistenci, skrze kterou se spermiím snadno proplouvá. A navíc jim cervikální hlen nabídne ochranu před poškozením.

Ve dnech, kdy zaznamenáte zvýšené množství cervikálního hlenu, můžete otěhotnět. Tělo přirozeně připravuje cestu pro spermie – a není důvod, aby to dělalo mimo plodné dny, nemyslíte?

Dalšími ukazateli, že má žena ovluaci a plodné dny, je samozřejmě pozitivní ovulační test, změna bazální teploty nebo už vyzkoušený počet dní od prvního dne menstruace. Během ovulace a plodných dní mívají ženy citlivější čich, hříšnější myšlenky i mnohem větší chuť na sex, než v ostatních dnech cyklu. Tělo je celkově citlivější na vnější podněty, žena může působit i mnohem atraktivněji než v jiných dnech (ano, i váš partner by mohl plodné dny poznat na první dobrou).

shutterstock 572428909

Dopřejte spermiím, aby dozrály

Nemá smysl se milovat každodenně, či každý druhý den. Spermie potřebují dozrát, aby byly kvalitní a schopné oplodnit vajíčko. Díky znalosti svého těla budete zhruba tušit, kdy přijdou další plodné dny, tak dejte spermiím časový prostor k dozrání. Během plodných dní si dopřejte dvě až tři milování, ovšem po alespoň týdenní pauze před nimi. O to víc se na sebe budete těšit!

Vyzkoušejte pravidelné uvolnění pánve, vaječníků i vejcovodů

Hormonální jóga či orientální tance nebo cvičení podle Mojžíšové, to jsou jen některé z pohybových aktivit, co mohou vést k uvolnění v pánevní a břišní oblasti. U mnoha mladých žen dochází k blokaci, která nedovolí vajíčkům, aby se v těle správně pohybovala, a nepustí spermie na správné místo. Ale uvolnění pánevní oblasti se hodí i mužům. I jejich aktuální plodnost z velké části závisí na podbřišku a pánevním dnu.

Žijte pohybově aktivním životem – sedavý způsob života vám s otěhotněním nepomůže, a s chutí na sex už vůbec ne

Celé dny jen sedíte u počítače, vozíte se v autě, nebo čtete a surfujete? Začněte se hýbat. Bohatě stačí svižné procházky. 10 tisíc kroků denně. Že na ně nemáte čas? Udělejte si ho! Až budete mít miminko, bude se vám dovednost vyčlenit si čas pro sebe a své tělo i mysl opravdu hodit!

shutterstock 491592463

Snižte objem cukru ve stravě

V ruku v ruce s pohybovými aktivitami jde i strava. Jakmile je v ní „přecukrováno“ (a zdaleka nejde jen o cukr samotný, ale i o sacharidy v bílém pečivu atd.), tělo se nemůže chovat správně, podle své přirozenosti.

Rozhodně nenajíždějte na keto dietu! Ale na stravu s nižším množstvím sacharidů ano. Co nejdříve.

Upřednostněte přirozená jídla

Proteinové tyčinky a koktejly? Hotové pokrmy plné náhražek a éček? Instantní kuchyně? Tak tomuhle vyhlaste stopku. A dost důraznou. Dopřejte si stravu přirozenou, opravdovou. Vařte a chystejte pokrmy ze základních surovin, nebo choďte do restaurací, kde se ze základních surovin vaří. Polotovarům a koktejlům zamávejte z obrovské dálky!

Zaměřte se na doplňky stravy, které cílí na hormonální rovnováhu a výživu plodu

Vitamíny, minerály a výtažky z bylinek, které pomohou tělu srovnat hormony, jsou na trhu už mnoho let. Pokud si nedokážete vybrat z online lékárny, poptejte se u svého gynekologa, s čím mají jeho pacientky nejlepší výsledky, a co by vám doporučil on. Je dobré mít tělo po stránce hormonů u živin připravené pro zdravý vývoj plodu.

shutterstock 2127646355

Po sexu zůstaňte pár minut se zdviženou pánví

Možná to pokládáte za babské rady, ale po stránce fyziky i fyziologie na tom přece jen něco bude: spermie mají dalekou cestu. A když se hned po sexu zdvihnete a pofrčíte do sprchy, určitě jim ji neusnadníte.

Navíc si ani nedovolíte nechat po celém těle doznít ty slastné pocity z milování – a vězte, že i na početí mohou mít dobrý vliv. Odzbrojí mozek a dovolí tělu, aby si chvilku dělalo, co samo chce. Asi netřeba dodávat, že v plodných dnech chce tělo prostě „jen“ otěhotnět.

Takže si pohodlně lehněte tak, abyste nohama dosáhla na příjemnou oporu, pánev si nechte vypodložit pohodlným polštářem, a jen s partnerem relaxujte, užívejte současného okamžiku. Spermiím dáte výhodu gravitace směřující k jejich cíli (nikoliv od něj) a též klidu na „cestování“ úzkými zákoutími.

Většinu z těchto tipů by měl do života zavést i váš partner

Partner sice nebude zůstávat po sexu s nohama nahoru, ale ostatní tipy a doporučení by měl do života také zanést: přirozenou stravu, pohyb, minimalizaci stresu. Váš gynekolog může doporučit doplňky stravy i pro partnera.

shutterstock 339357839

Hlavně klid

Početí není na rozkaz, ale ani na přání. Užívejte si doposud svobodnou etapu života, kdy jste bez větších závazků, kdy si své závazky teprve plánujete. Odhoďte zbytečné starosti a mějte se rádi. Stanovte si termín, do kdy se nebudete zabývat tím, že to v tomhle měsíci nevyšlo.

A dokud termín nevyprší, nepřipouštějte si žádný stres, nesrovnávejte se s kamarádkami, co už otěhotněly, a nechtějte je za každou cenu „dohnat“. I když se vám miminko narodí o půl roku později než jim, až budou děti lozit a chodit, zvládnou si spolu pohrát i při tomto rozdílu.

Soustřeďte se na své tělo, dopřejte si to nejlepší: zdravé jídlo i dostatek přirozeného pohybu. Všemu ostatnímu dejte volný průběh.  

Čtěte dál!

Dobře bydlet pomáhá STAVOTECH Olomouc 

Covid, inflace, války za humny, energetická chudoba – posledních pár let...

HLASUJTE PRO NEJ INTERIÉR V ČR!

Pokud se zajímáte profesně nebo jen uživatelsky o interiérový design, jistě...

Komentáře

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Oblíbené články

Jak umíchat Aperol Spritz – přísady a poměry

Aperol Spritz je koktejl pocházející z Itálie, složený z...

Hmyz v bytě: Jak se zbavit malého hmyzu v domácnosti

Nežádoucí hmyz v bytě nás může pořádně potrápit. Ale...

Jak udržovat živý plot

Jednou z možností, jak esteticky oddělit zahradu od okolí...