Jak vyvolat stolici a vyrovnat se se zácpou?

Se zácpou nebo potížemi s vyprazdňováním se pravděpodobně setkal každý člověk. Není to nic příjemného. Zvláště pokud zácpa trvá příliš dlouho, může ovlivnit kvalitu našeho života. Naštěstí existují způsoby, jako je konzumace určitých potravin, cvičení nebo pitný režim, které mohou lidem pomoci vyprazdňovat stolici pravidelněji. V tomto článku si vysvětlíme, co je to zácpa, a nabídneme vám několik tipů, jak zlepšit trávení a podpořit pravidelné vyprazdňování. Zvláštní pozornost budeme věnovat také maminkám a dětem, protože ne každá metoda je pro tyto skupiny bezpečná.

shutterstock 2142212761

Co je to zácpa?

Zácpa je běžný problém s trávením, který způsobuje potíže přibližně 16 % populace. Postihuje lidi všech věkových kategorií. Stav se projevuje tím, že se člověk vyprazdňuje méně než třikrát týdně nebo není schopen zcela vyprázdnit střeva.

Zácpa je obvykle příznakem – není považována za samostatné onemocnění. Často způsobuje nepříjemné pocity a bolest, a tím negativně ovlivňuje kvalitu života. Mezi příznaky zácpy patří především tvrdá nebo bolestivá stolice a pocit ucpání konečníku. Představuje však také obtíže při vyprazdňování nebo nadýmání. Pokud tyto příznaky trvají déle než tři měsíce, nazývá se tento stav chronická zácpa.

shutterstock 1972998740

Jaké jsou příčiny zácpy?

Někdy je obtížné určit přesnou příčinu zácpy. Existuje však několik faktorů, které k tomuto stavu přispívají:

● změna stravovacích návyků,

● nedostatečná konzumace potravin obsahujících vlákninu,

● vedlejší účinky léků,

● deprese a úzkost,

● nedostatek pohybu,

● hormonální nerovnováha,

● nedostatečný příjem tekutin,

● některá onemocnění.

shutterstock 686243281

Co pomáhá proti zácpě?

Chcete-li vyvolat stolici, můžete nejprve vyzkoušet domácí přírodní způsoby. Mezi ně patří například dodržování pitného režimu, cvičení nebo konzumace určitých potravin. Pokud tyto metody nepomáhají, sáhněte po volně prodejných lécích nebo navštivte lékaře.

1. Pitný režim

Dostatečný příjem tekutin může být prvním krokem ke zmírnění zácpy. Pokud bychom byli dehydratovaní, tělo by začalo odvádět vodu z celého těla, včetně tlustého střeva. Proto pro zmírnění zácpy vypijte denně alespoň 6 sklenic čisté vody, abyste udrželi stolici měkkou. To podpoří častější a pohodlnější vyprazdňování.

2. Cvičení

Pravidelné cvičení pomáhá udržovat zdravou stolici. Pozitivní změna životního stylu má dobrý vliv na celé tělo, včetně střev. Například takový běh může rozhýbat střeva a tlusté střevo způsobem, který podporuje právě pohyb stolice ve střevech. Sportovní aktivity, tanec nebo dokonce chůze jednou či dvakrát denně vám mohou pomoci udržet pravidelnou stolici.

Pokud je pro vás cvičení při zácpě nepříjemné, protože máte křeče nebo nafouklé břicho, začněte s klidnějším přístupem. Zacvičte si doma lehkou jógu nebo se trochu protáhněte. Je dobré zařadit do pravidelného cvičení pohyby trupu, aby se stolice v tlustém střevě uvolnila.

shutterstock 1497529370

3. Potraviny s obsahem vlákniny

Konzumace dostatečného množství vlákniny může být účinným prostředkem ke zmírnění zácpy. Vláknina totiž přispívá ke zdravému trávicímu systému. Doporučená denní dávka pro dospělého člověka je 25 až 30 gramů. Je dobré ji přijímat zejména z potravin bohatých na vlákninu:

●      ovesné vločky,

●      ovoce a zelenina,

●      luštěniny,

●      celozrnné výrobky,

●      otruby.

Mějte na paměti, že výběr stravy má na zácpu skutečně velký vliv. Pokud nepřijímáte ve stravě dostatek vlákniny, mohou vám pomoci volně prodejné doplňky stravy s vlákninou. Ty se obvykle prodávají ve formě kapslí nebo prášku. Před jejich užitím si přečtěte návod a nikdy nepřekračujte doporučené množství.

4. Pití kávy

U některých lidí pití kávy zvyšuje nutkání jít na toaletu. Káva obsahuje kofein, který stimuluje trávicí trakt a usnadňuje odchod stolice. Je důležité si uvědomit, že káva není trvalým řešením léčby zácpy, protože přispívá k dehydrataci organismu. Má tedy negativní vliv na stolici, která se při dehydrataci stává tvrdší.

shutterstock 1033291948

5. Probiotika

Probiotika mohou pomoci předcházet akutní i chronické zácpě. Jedná se o živé, prospěšné bakterie, které se přirozeně vyskytují ve střevech. Hladinu těchto bakterií můžete zvýšit konzumací probiotických potravin. Příkladem potravin s vyšším obsahem probiotik jsou bílý jogurt a kysané zelí.

6. Vyhýbání se potravinám s nízkým obsahem vlákniny

Omezte svůj jídelníček na potraviny bez vlákniny nebo s jejím minimálním obsahem. Mohou totiž vést k suché stolici, zejména pokud tvoří velkou část vašeho jídelníčku. Příkladem je maso, sýry a zpracované potraviny. Jezte je proto pouze v malých porcích a snažte se je nahradit potravinami s vysokým obsahem vlákniny.

shutterstock 404099926

7. Jiná poloha na toaletě

Pro snazší vyprazdňování vyzkoušejte jinou polohu na toaletě, než je běžná poloha vsedě. Udělejte si v koupelně pohodlí, a pokud to pomůže, pusťte si relaxační hudbu. Posaďte se na toaletu a s rukama na stehnech se předkloňte. Nohy položte na schůdky tak, abyste měli kolena nad boky. V této poloze můžete také vyzkoušet dechová cvičení na potlačení stolice. Pokud se vám stolice stále nedaří, vezměte si s sebou nějakou četbu a dopřejte si trochu času.

8. Vyhýbání se potravinám, které způsobují zácpu

Některé potraviny mohou vést k zažívacím potížím, žaludečním potížím a zácpě. Patří mezi ně mléčné výrobky, tučná a smažená jídla a bílé pečivo. Při problémech se stolicí je vhodné snížit příjem červeného masa, které obsahuje málo vlákniny a hodně tuku.

Další problematickou potravinou je čokoláda, která má močopudné účinky. Obsahuje hodně tuku, mléka a cukru. Všechny tyto složky a vlastnosti mohou přispívat k zácpě. Pokud se u vás zácpa vyskytuje často, konzumujte čokoládu pouze v malém množství.

shutterstock 1589779018

Potraviny, které pomáhají vyvolat stolici

Některé potraviny mohou pomoci při zácpě a podpořit pravidelné vyprazdňování. Vysvětlíme si, o které potraviny se jedná a jak pomáhají proti zácpě.

Citronová šťáva

Citronová šťáva je čisticí a může podpořit pohyb střev. Před spaním a po probuzení vypijte sklenici vody smíchané s citronovou šťávou. Je třeba mít na paměti, že pravidelné pití citronové šťávy může způsobit problémy se zuby. Zkuste ji proto pít raději brčkem.

Olivový olej

Konzumace lžičky olivového nebo kokosového oleje na lačno po probuzení může podpořit posun stolice ve střevech. Olej působí v trávicím systému jako mazivo, které podporuje posun pevných látek. Rovněž změkčuje stolici, což usnadňuje její úplné vyprázdnění.

shutterstock 1923529091

Sušené švestky

Sušené švestky se již léta používají k vyvolání stolice. Je to jeden z tradičních léků na zácpu. K léčbě zácpy se používají díky tomu, že obsahují velké množství sorbitolu. Jedná se o cukerný alkohol, který prochází střevem nestrávený a přitahuje do střeva vodu. Voda ve střevech následně zvětšuje objem stolice a stimuluje vyprazdňování.

Náš tip: Při zácpě se obecně doporučuje konzumovat jakékoli sušené ovoce. Pokud nemáte po ruce sušené švestky, sáhněte po sušených jablkách, hruškách nebo meruňkách.

Čiré polévky

Zdravé čiré polévky ze zeleniny dodávají stolici vlhkost, což přispívá k jejímu změkčení a pohodlnějšímu vyprazdňování. Teplá jídla jsou pro tělo také lépe stravitelná než studená.

shutterstock 141535525

Lněná semínka

Lněná semínka obsahují druh vlákniny, která pomáhá změkčovat stolici. Působí jako přírodní projímadlo, které zmírňuje zácpu. Tato vláknina v kombinaci s vodou vytváří gel, který pomáhá udržovat stolici měkkou. Proto doporučujeme při jejich konzumaci v jídle vypít sklenici vody. Nezapomeňte, že lněná semínka by se měla do jídel přidávat mletá.

Kdy navštívit lékaře?

Doporučujeme navštívit lékaře, pokud:

●      neúmyslně hubnete,

●      cítíte bolest na toaletě,

●      vám zácpa způsobuje problémy,

●      ve stolici se objevuje krev,

●     zácpa trvá déle než tři týdny.

shutterstock 1496508812

Jak vyvolat stolici v těhotenství?

Zácpa v těhotenství je běžný stav, se kterým se setkává většina těhotných žen. Zvýšení hladiny hormonu progesteronu během těhotenství působí na dělohu tak, že ji rozšiřuje. Ovlivňuje také stěnu tlustého střeva, v důsledku čehož je omezena jeho normální funkce. Zácpa v těhotenství může být způsobena také sníženou žaludeční sekrecí.

Existuje mnoho volně prodejných léků na zmírnění zácpy, ale ne všechny jsou bezpečné pro těhotné ženy. Pokud si chcete tímto způsobem pomoci, určitě se nejprve poraďte s lékařem. Nyní si však uvedeme seznam domácích prostředků, které jsou pro těhotné ženy bezpečné.

shutterstock 583348609

Potraviny s vlákninou

Účinnou metodou proti zácpě může být pro těhotné ženy také konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny. Kromě vlákniny vám také doplní důležité vitaminy a antioxidanty. Vybírejte si potraviny, jako jsou sušené švestky, čerstvé ovoce, zelenina, luštěniny a otruby.

Příjem tekutin

Dalším bezpečným způsobem, jak zmírnit zácpu v těhotenství, je dostatečný příjem čisté vody a ovocných šťáv. Některé těhotné ženy by měly zvýšit příjem tekutin až na dvojnásobek. Mějte na paměti, že v těhotenství byste měla vypít alespoň 8 sklenic vody denně.

shutterstock 1879084933

Malé porce

V těhotenství jezte menší porce, ale častěji. Tento způsob stravování může pomoci zmírnit zácpu. Umožníte tak hladký pohyb potravy do střev a tlustého střeva. Pojídání velkých porcí jídla zbytečně zatěžuje žaludek. Jíst menší porce v těhotenství vám také pomůže vyhnout se nevolnosti.

Cvičení

Dalším bezpečným způsobem, jak vyvolat stolici a zmírnit zácpu v těhotenství, je cvičení. Cvičte alespoň čtyřikrát týdně po dobu alespoň 15 minut. Vyzkoušejte například plavání, prenatální jógu, chůzi nebo tanec. Pokud máte obavy, zeptejte se svého lékaře, jaká cvičení jsou pro vás a vaše dítě v určitém období těhotenství bezpečná.

shutterstock 1927738985 1

Co pomáhá při zácpě u dětí?

Pokud se u vašeho dítěte objeví zácpa, můžete vyzkoušet několik domácích triků, které pomohou vyvolat stolici.

Cviky s nožičkami

Pohybujte nohama dítěte, které leží na zádech. Pokuste se napodobit pohyb při jízdě na kole. Cvičte s dítětem každý den alespoň 10 minut, dokud nezačne odcházet stolice jako obvykle.

shutterstock 415579906

Teplá koupel

Teplá koupel může uvolnit břišní svaly dítěte, což vede ke snadnějšímu odchodu stolice. Může také zmírnit nepříjemné pocity, které zácpa způsobuje.

Změny ve stravování

Při zácpě pomohou dítěti také určité změny ve stravování. Je však třeba je přizpůsobit věku dítěte. Pokud své dítě kojíte, snažte se ze svého jídelníčku vyloučit mléčné výrobky. Sledujte, zda zácpa pomalu ustupuje.

Pak se snažte omezit příjem masa a masných výrobků. Svá pozorování si zaznamenávejte. To vám pomůže zjistit, jaké kroky podniknout, až bude mít vaše dítě opět zácpu.

Krmíte své dítě umělým mlékem? V tom případě vyzkoušejte jiné druhy mléka. Pokud vaše dítě jí pevnou stravu, zařaďte do jídelníčku dostatek potravin s vysokým obsahem vlákniny. Mezi vhodné potraviny pro děti se zácpou patří jablka bez slupky, broskve, brokolice, hrušky a švestky.

shutterstock 1708992634

Masáž

Můžete také vyzkoušet masáž břicha k léčbě zácpy u vašeho dítěte. Prsty dělejte krouživé pohyby po směru hodinových ručiček na břiše dítěte.

Čtěte dál!

Dobře bydlet pomáhá STAVOTECH Olomouc 

Covid, inflace, války za humny, energetická chudoba – posledních pár let...

HLASUJTE PRO NEJ INTERIÉR V ČR!

Pokud se zajímáte profesně nebo jen uživatelsky o interiérový design, jistě...

Komentáře

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Oblíbené články

Jak umíchat Aperol Spritz – přísady a poměry

Aperol Spritz je koktejl pocházející z Itálie, složený z...

Hmyz v bytě: Jak se zbavit malého hmyzu v domácnosti

Nežádoucí hmyz v bytě nás může pořádně potrápit. Ale...

Jak udržovat živý plot

Jednou z možností, jak esteticky oddělit zahradu od okolí...